Pages

Saturday 26 January 2013

Aku sekadar novelis jalanan..

Boomm!!Boomm!!Boomm!!

Krekk!!Krekk!!krekk!!Dummm!!!


Banggunan runtuh satu persatu.Perajurid semakin lemah,ramai yang telah gugur di medan perang.Peperangan semakin rancak.Aku kehilangan punca.Hilang keluarga hilang orang-orang tersayang.Kemana lagi harus ku bawa diri ini??Aku terus berlari dan berlari.Pipiku terasa hangat dengan linangan airmata yang membasahi.Jujur aku takut.

       "Ya Allah,bantulah hamba mu ini..."

Tangisan ku semakin deras seperti air terjun yang mengalir sewaktu hujan.Langkah ku menjadi pelahan.Di dalam kesamaran cahaya ku lihat wajah itu..Ya wajah yang amatku kenal.Dia menghulurkan tangan untuk meraihku di dalam dakapannya.Lantaran dengan kekuatan yang ku  ada,aku gagahkan kaki mengorak langkah menuju ke arah pemilik wajah itu.Subhanallah..siapa sangka,wajah yang amat ku rindu selama ini,dapat ku tatap dan sentuh dengan jari jemari ku sendiri.

       "Syyhhh..jangan menangis lagi sayang..Abang ada ni,sayang jangan takut ya,abang sentiasa ada untuk sayang.Abang akan lindungi sayang buat selama-lamanya.."

Aku tak mampu mengungkapkan kata-kata.Badan ku semakin lemah.Pandangan ku semakin kabur.Seraya  aku rebah di dalam dakapannya.

      "Sayang..bangun.."

Terasa perit mata ku dek kerna pancaran cahaya matahari yang menyinar.Aku membuka mata.Kelihatan wajah ibu kebingungan.Mungkin bingung melihat aku yang tercari-cari sesuatu yang hilang.Ternyata apa yang terjadi adalah suatu mimpi.Tanpa ku sedari airmata ku menitis di pipi.Aku menadah tangan,berdoa kepada Allah.
 
'Bismillahirahmanirahim..Ya Allah,andai ini adalah takdir-Mu mempertemukan dia dengan ku,aku terima dan mengucap syukur pada-Mu,namun andai ini adalah mainan tidurku,aku mohon petunjuk-Mu Ya Allah,jauhkan aku dari sandiwara bisikkan syaitan yang direjam.Peliharalah hati dan jiwaku dari rasa kecewa...aminyarabbalalamin..'

*Cerita ini bukanlah rekaan semata-mata,ia ditulis berdasarkan apa yang terjadi pada diri anim.Segala yang terjadi ada hikmah disebaliknya.Seminggu selepas anim mendapat mimpi itu,kekasih anim pulang ke rahmatulallah..dan untuk pengatahuan semua pertemuan itu merupakan pertemuan pertama dan terakhir antara anim dan dia.Semoga Allah mencucuri rohnya,dan menempatkan dia dikalangan orang-orang beriman.amin....

TAMAT

No comments:

Post a Comment