Pages

Wednesday, 27 February 2013

PELAJAR

HUrrmmm....hargghhh...sedut udara segar dalam blog nie..lama rasanya dah tak menulis blog,ai maklum la pelajar la kate kan..sibuk memanjang (Mengalahkan PM je mereka ni),hehe...uppss..lupa pula..

     Assalamualaikum semua...Apa khabar??Harap anda baik2 saja hendaknya.Oklah,,ayuh kita menyelami kehidupan sebagai seorang pelajar.Hurm,bila bicara pasal pelajar,apa sebenarnya yang ada pada pelajar nie??Nak tahu??Pensyarah SC anim (SeAm) kata pelajar tak layak di panggil penuntut ilmu.Agak-agak kenapa ya??Kita ni tuntut ilmu juga apa,dari seawal usia 5 atau 6 tahun lagi kita diasuh untuk belajar.Hari-hari kita pergi sekolah,kerna apa??kerna nak tuntut ilmu,bukan untuk suka-suka tanpa tujuan.ADakah itu masih belum dikira sebagai menuntut ilmu??
      Jawapannya ya..SeAm kata orang yang menuntut ilmu adalah orang yang mencari dan mencintai ilmu..Kita masih belum sampai di tahap itu lagi,kita masih diberi ilmu tanpa kita meminta.Contohnya,marcapada ini,masih ramai golongan-golongan pemonteng sekolah tegar,golongan yang tak bersekolah tapi bekerja juga ramai.Ini kerana mereka adalah seorang PELAJAR.Cuba kamu semua fikir kalau dia pergi ke sekolah atas kemahuannya untuk mencari apa yang mahu(ilmu)dan dia suka serta cinta apa yang dicarinya itu,rasa-rasa dia tergolong tak dalam golongan-golongan diatas??semestinya jawapannya tak.Sebab apa??sebab dia seorang penuntut ilmu.
       Kita sekarang terlalu manja,semuanya mahu disuap,tak pernah nak cuba cari sendiri (anim pun macam tu juga).Cuba kalau sekali kita lakukan atas sebab kita sendiri mahu,dan bersungguh2 mahukan nya,insyaallah diberkati..
       Sekian,wassalam..(CR nak tutup da,so kene endingkan cepat,nanti pegawai bising..bye korang)


No comments:

Post a Comment